To morski list przewozowy , który:
– potwierdza przyjęcie towaru na statek,
– uprawnia do odbioru ładunku  w porcie docelowym.
– to także papier wartościowy  – kto go posiada, ma prawo do towaru.

Konosament – to polska nazwa używana w transporcie morskim i prawnym języku polskim – pochodzi od francuskiego słowa “connaissement”.
Bill of Lading (B/L) – to angielski odpowiednik tej nazwy.

Kto wystawia konosament?
– armator – konosament armatorski (Master B/L)
– armator to osoba fizyczna lub prawna, która jest właścicielem statku i zajmuje się jego eksploatacją.
– spedytor – konosament Spedytorski (House B/L)
– jest często stosowany w sytuacjach, gdy firma spedycyjna organizuje transport multimodalny obejmujący różne środki transportu i przewoźników (bez MBL nie powstanie HBL).

Rodzaje konosamentu ze względu na odbiór:
– imienny (straight B/L) – odbiór przez konkretną osobę
– na zlecenie (order B/L) – możliwy odbiór po zakupie dokumentu
– na okaziciela (bearer B/L) – odbiera osoba mająca dokument

Co musi zawierać konosament? Zgodnie z Kodeksem Morskim, konosament zawiera m. in.:
– oznaczenie przewoźnika,
– oznaczenie załadowcy,
– oznaczenie odbiorcy lub stwierdzenie, że konosament został wystawiony na zlecenie albo na okaziciela,
– nazwę statku,
– określenie ładunku z podaniem jego rodzaju oraz jego miary, objętości, liczby sztuk, ilości lub wagi,
– określenie zewnętrznego stanu ładunku i jego opakowania,
– znaki główne niezbędne dla stwierdzenia tożsamości ładunku, podane przez załadowcę na piśmie,
– oznaczenie frachtu i innych należności przewoźnika albo wzmiankę, że ich zapłata w całości już nastąpiła lub powinna nastąpić stosownie do postanowień zamieszczonych w innym dokumencie,
– nazwę miejsca załadowania,
– nazwę miejsca wyładowania albo określenie, kiedy lub gdzie nastąpi wskazanie miejsca wyładowania,
– liczbę wydanych egzemplarzy konosamentu,
– datę i miejsce wystawienia konosamentu,
– podpis przewoźnika albo kapitana statku lub innego przedstawiciela przewoźnika.

Konosament morski  jest wystawiany w kilku egzemplarzach (przeważnie trzech), z których każdy jest oryginałem.
Często wystawiane są też kopie dokumentu, które służą jedynie do użytku wewnętrznego i nie upoważniają do dysponowania ładunkiem.

Od ponad 32 lat sprawnie i bezpiecznie transportujemy towary z całego świata
W naszej serii EksperciLogistykiOdpowiadają znajdziecie również informacje:
– Ile kosztuje transport kontenera z Chin do Polski?
– Jaki dokumenty przewozowe są potrzebne do importu towaru?

 

Podgląd zdjęcia