To morski list przewozowy , który:
– potwierdza przyjęcie towaru na statek,
– uprawnia do odbioru ładunku  w porcie docelowym.
– to także papier wartościowy  – kto go posiada, ma prawo do towaru.

Konosament – to polska nazwa używana w transporcie morskim i prawnym języku polskim – pochodzi od francuskiego słowa “connaissement”.
Bill of Lading (B/L) – to angielski odpowiednik tej nazwy.

Kto wystawia konosament?
– armator – konosament armatorski (Master B/L)
– armator to osoba fizyczna lub prawna, która jest właścicielem statku i zajmuje się jego eksploatacją.
– spedytor – konosament Spedytorski (House B/L)
– jest często stosowany w sytuacjach, gdy firma spedycyjna organizuje transport multimodalny obejmujący różne środki transportu i przewoźników (bez MBL nie powstanie HBL).

Rodzaje konosamentu ze względu na odbiór:
– imienny (straight B/L) – odbiór przez konkretną osobę
– na zlecenie (order B/L) – możliwy odbiór po zakupie dokumentu
– na okaziciela (bearer B/L) – odbiera osoba mająca dokument

Co musi zawierać konosament? Zgodnie z Kodeksem Morskim, konosament zawiera m. in.:
– oznaczenie przewoźnika,
– oznaczenie załadowcy,
– oznaczenie odbiorcy lub stwierdzenie, że konosament został wystawiony na zlecenie albo na okaziciela,
– nazwę statku,
– określenie ładunku z podaniem jego rodzaju oraz jego miary, objętości, liczby sztuk, ilości lub wagi,
– określenie zewnętrznego stanu ładunku i jego opakowania,
– znaki główne niezbędne dla stwierdzenia tożsamości ładunku, podane przez załadowcę na piśmie,
– oznaczenie frachtu i innych należności przewoźnika albo wzmiankę, że ich zapłata w całości już nastąpiła lub powinna nastąpić stosownie do postanowień zamieszczonych w innym dokumencie,
– nazwę miejsca załadowania,
– nazwę miejsca wyładowania albo określenie, kiedy lub gdzie nastąpi wskazanie miejsca wyładowania,
– liczbę wydanych egzemplarzy konosamentu,
– datę i miejsce wystawienia konosamentu,
– podpis przewoźnika albo kapitana statku lub innego przedstawiciela przewoźnika.

Konosament morski  jest wystawiany w kilku egzemplarzach (przeważnie trzech), z których każdy jest oryginałem.
Często wystawiane są też kopie dokumentu, które służą jedynie do użytku wewnętrznego i nie upoważniają do dysponowania ładunkiem.

Od ponad 32 lat sprawnie i bezpiecznie transportujemy towary z całego świata
W naszej serii EksperciLogistykiOdpowiadają znajdziecie również informacje:
– Ile kosztuje transport kontenera z Chin do Polski?
– Jaki dokumenty przewozowe są potrzebne do importu towaru?

 

Podgląd zdjęcia

Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić: nasza oferta

Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.
    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.