Jak skutecznie zorganizować transport morski z Chin do Polski? Kluczowe wskazówki dla importerów
Transport morski stanowi aż 80-90% przewozów między Chinami a Polską. Dzieje się tak ze względu na:
– niskie koszty
– elastyczność w przewożeniu różnorodnych ładunków.
Za pomocą frachtu morskiego możemy przewozić m. in. towary:
– w kontenerach – zapełniając cały kontener FCL (Full Container Load ) lub gdy mamy mniej towaru – jego część LCL (Less Container Load),
– ponadgabarytowe lub ciężkie ,
– masowe – np. chemikalia przemysłowe, dodatki paszowe ,
– produkty wymagające specjalnych warunków takie jak żywność , czy ładunki niebezpieczne.
Uwaga – Jeszcze przed zakupem towaru w Chinach warto skontaktować z polskim spedytorem, aby wybrać najkorzystniejsze warunki dostawy, które zapisywane są w treści umowy zakupu.
Warunki te są określane wg formuł Incoterms.
Dla polskich importerów zdecydowanie zalecane są warunki FOB, dzięki którym jest:
➡ taniej – macie możliwość wyboru najtańszej oferty przewozu,
➡ bezpieczniej – Wy wybieracie ubezpieczenie i jego zakres,
➡ wygodniej – Wy decydujecie, kiedy i do jakiego portu przypłynie Wasz towar.
Przebieg realizacji dostawy:
– po otrzymaniu zlecenia od importera na organizację transportu, spedytor (czyli my) kompletuje i weryfikuje dokumenty transportowe (opisane w 3 części naszej serii Eksperci Logistyki Odpowiadają),
– następnie za pośrednictwem naszego agenta w Chinach składamy u armatora, (firmy, która dysponuje statkiem) tzw. booking, czyli zgłaszamy towar do przewozu,
– otrzymujemy wtedy „routing order” czyli potwierdzenie przyjęcia towaru do transportu statkiem,
– prawidłowym zakończeniem tego etapu jest załadunek towaru na statek,
– po przypłynięciu statku do portu docelowego kontener z towarem jest wyładowywany na plac portowy,
– następnie przy pomocy Agencji Celnej należy odprawić celnie towary i opłacić należności celno-podatkowe,
– w celu odroczenia płatności za cło i podatek towar można złożyć w magazynie czasowego składowania lub w składzie celnym (np. w naszych magazynach w Porcie Gdynia i w Porcie Gdańsk),
– wtedy importer może zlecić przetransportowanie towaru do miejsca docelowego w dogodnym dla siebie terminie, co więcej ładunek może zostać pobrany w całości bądź w partiach,
– po dokonaniu końcowej odprawy celnej spedytor organizuje transport lądowy (najczęściej samochodowy) do miejsca docelowego.
Wadą jest transportu morskiego jest czas przewozu – podróż z Chin do Polski trwa średnio 6-7 tygodni.
Szybszą alternatywą jest:
– transport kolejowy – trwa ok 3 tygodnie – jest jednak droższy,
– transport lotniczy – trwa do 5 dni – jest najdroższy i stosuje się go zwykle do przewozu małych ilości drogich towarów.
Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić: nasza oferta
Cena transportu morskiego kontenera 20’ z Chin do Polski aktualnie wynosi ok. 1.750$ (stan na październik ’24) – dotyczy to […]
Aby sprowadzić towary do Polski wykorzystując transport morski będziemy potrzebowali m. in. następujące dokumenty transportowe: – konosament (Bill of Lading […]
To morski list przewozowy , który: – potwierdza przyjęcie towaru na statek, – uprawnia do odbioru ładunku w porcie docelowym. […]