INCOTERMS 2020
INCOTERMS (International Commercial Terms) publikowane są przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC – International Chamber of Commerce) w Paryżu od 1936 roku z kolejnymi poprawkami i uzupełnieniami (1953, 1967, 1976, 1980, 1990, 2000, 2010) do ostatniej wersji, która weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.
INCOTERMS®2020 są uznawane przez Komisję ONZ Międzynarodowego Prawa Handlowego (UNCITRAL) za globalny standard interpretacji reguł handlu zagranicznego.
INCOTERMS®2020 zawierają ujednoliconą wykładnię formuł określających prawa i obowiązki stron kontraktu handlowego dostawy sprzedanego towaru. Ułatwiają one zawieranie kontraktów i pozwalają unikać nieporozumień powstających w wyniku odmiennej interpretacji tych samych określeń.
INCOTERMS®2020 regulując związki między sprzedającym i kupującym, nie określa jednocześnie stosunków stron umowy z przewoźnikami, spedytorami i operatorami przewozów multimodalnych. Niemniej, znajomość formuły transportowej jest niezbędna spedytorowi do właściwej organizacji transportu, zabezpieczenia ewentualnych roszczeń, określenia wartości celnej towaru, jego odprawy itp.
INCOTERMS®2020 nie regulują konsekwencji naruszenia umowy i zwolnienia z odpowiedzialności w następstwie określonych okoliczności. Sprawy te winny być rozwiązane przez inne postanowienia umowy handlowej, ewentualnie poprzez przywołanie właściwych przepisów.
INCOTERMS®2020 mają zastosowanie nie tylko w handlu zagranicznym, ale również w unijnym, czy krajowym.
• położyć większy nacisk we Wstępie na dokonanie właściwego wyboru reguły;
• pojaśnić rozgraniczenia i związki między umową sprzedaży a umowami dodatkowymi;
• uaktualnić Noty Przewodnie, przedstawione obecnie jako Noty Wyjaśniające dla każdej reguły;
• zmienić kolejność wewnątrz reguł, nadając dostawie i ryzyku wyższą rangę.
Do istotnych zmian w regułach Incoterms®2020 w stosunku to Incoterms®2010 należą:
• konosamenty z adnotacją on board i reguła FCA;
• koszty i ich usytuowanie;
• różne poziomy ochrony ubezpieczeniowej w CIF i CIP;
• organizacja przewozu własnymi środkami transportu sprzedającego lub kupującego w FCA, DAP, DPU i DDP;
• zmiana inicjałów z DAT na DPU;
• włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów;
• Noty Wyjaśniające dla użytkowników.
Grupa Redakcyjna uznała, że obowiązki i koszty związane z weryfikacją masy brutto (VGM) obowiązujące od dnia 1 lipca 2016 roku na mocy Prawidła 2 Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na morzu (SOLAS), są zbyt szczegółowe i złożone, aby uzasadniało to wyraźny zapis w regułach Incoterms®2020. Stało się tak mimo licznych wniosków składanych podczas konsultacji, by wyraźnie określić na kogo, sprzedającego czy kupującego nałożyć te obowiązki.
Podstawowe terminy to:
• Przewoźnik (Carrier) – strona, z którą zawarto umowę o przewóz;
• Formalności celne (Customs formalities) – wymagania dotyczące przepisów celnych, obejmujące również obowiązki związane z dokumentacją, bezpieczeństwem, informacją lub fizyczną kontrolą;
• Dostawa (Delivery) – wskazanie, gdzie przechodzi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru ze sprzedającego na kupującego;
• Dokument dostawy (Delivery document) – dokument potwierdzający dokonanie dostawy; zazwyczaj jest nim dokument transportowy, który może również spełniać inne funkcje, np. jako element procedury zapłaty;
• Zapis lub procedura elektroniczna (Electronic record or procedure) – funkcjonalny odpowiednik analogicznego dokumentu papierowego;
• Opakowanie (Packaging) – spełniające wymagania umowy sprzedaży i dostosowane do środka transportu.
Podstawowe zasady korzystania z formuł INCOTERMS®2020 przedstawiają się następująco:
• zastosowanie określonej reguły zależy od woli stron i winno być zaznaczone w kontrakcie;
• pierwszeństwo mają postanowienia umowne nad postanowieniami reguł;
• możliwość wprowadzania zmian i uzupełnień wynikających ze specyfiki danej branży, zwyczajów i regulacji portowych lub specjalnych potrzeb stron kontraktu;
• INCOTERMS®2020 mają zastosowanie wyłącznie do umowy sprzedaży, regulując stosunki między sprzedającym i kupującym i nie dotyczą osób trzecich, jak przewoźnicy, spedytorzy, czy inne osoby wyznaczone przez strony kontraktu do określonego celu; niemniej, zastosowanie określonej formuły implikuje inne umowy związane z realizacją kontraktu, w tym umowy przewozu, czy spedycji;
• określenie miejsca lub portu dokonane najdokładniej, jak to jest możliwe – stąd w regule słowo insert [wstaw];
• w regułach dla transportu morskiego pominięto stosowane dotychczas pojęcie „nadburcia statku”, jako miejsca dostawy; w INCOTERMS®2020, jak w poprzednim wydaniu, towar jest dostarczony, gdy znajdzie się „na pokładzie” statku;
• sprzedający na własny koszt zapewnia opakowanie oprócz zwyczajowych dostaw bez opakowania;
• INCOTERMS®2020 zawierają reguły określane historycznie, jako loco (łac. miejsce) i franco (wł. podróż); formułą loco jest EXW, pozostałe reguły należą do grupy franco.
INCOTERMS®2020 zawierają wykładnię 11 reguł handlowych, podzielonych na dwa rodzaje:
- dla każdego rodzaju lub środka transportu, tzw. reguły „multimodalne”;
- dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.
Każda reguła oznaczona jest trzyliterowym skrótem (pierwsze litery ich nazw angielskich). Reguły uszeregowano w każdej grupie wg. kryterium zwiększających się obowiązków i ryzyk sprzedającego (od EXW do DDP i od FAS do CIF). W każdej formule obowiązki sprzedającego i kupującego ujęto odpowiednio w dziesięciu punktach, wzajemnie korespondujących. Obowiązki sprzedającego ponumerowano A1-A10, a kupującego B1-B10. W skrócie podstawowe obowiązki i podział ryzyk przedstawiają się następująco:
REGUŁY DLA WSZYSTKICH ŚRODKÓW I GAŁĘZI TRANSPORTU
EXW (insert named place of delivery) Incoterms®2020
EXW (wstawić nazwę miejsca dostawy) Incoterms®2020
EX WORKS [Z zakładu] – sprzedający stawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, w którym ryzyko utraty czy uszkodzenie ładunku przechodzi ze sprzedającego na kupującego; sprzedający ma obowiązek dostarczenia faktury handlowej, ale nie ma już obowiązku dostarczenia dokumentu dostawy, np. listu przewozowego; odprawa celna, załadunek towaru na środek transportu i dalej jego organizacja włącznie z załatwieniem formalności eksportowych jest po stronie kupującego.
FCA (insert named place of delivery) Incoterms®2020
FCA (wstawić nazwę miejsca dostawy) Incoterms®2020
FREE CARRIER [Dostarczony do przewoźnika] – sprzedający dostarcza towar w uzgodnionym terminie przewoźnikowi lub innej osobie wyznaczonej przez kupującego:
- w siedzibie sprzedającego ładując towar na środek transportu zorganizowany przez kupującego;
- w oznaczonym miejscu wysyłając tam załadowany środek transportu, gdzie jego wyładunek jest już po stronie kupującego;
sprzedający dokonuje odprawy celnej eksportowej i załatwia inne formalności eksportowe; w zakresie obowiązków sprzedającego jest ponadto dostarczenie faktury handlowej i dokumentu dostawy; kupujący przejmuje ryzyko utraty i uszkodzenia przesyłki oraz zawiera umowę przewozu od wyznaczonego miejsca dostawy, na nim też ciąży obowiązek uzyskania licencji importowej i załatwienia wszelkich formalności niezbędnych przy imporcie, czy też tranzycie przez inne kraje.
CPT (insert named place of destination) Incoterms®2020
CPT (wstawić nazwę miejsca przeznaczenia) Incoterms®2020
CARRIAGE PAID TO [Przewóz opłacony do] – obowiązkiem sprzedającego jest pokrycie kosztów przewozu do miejsca przeznaczenia oraz wszystkich innych, w tym załadunku, a także wyładunku w miejscu przeznaczenia, o ile obciążają one sprzedającego na podstawie umowy o przewóz; jeśli pojawią się dodatkowe koszty i opłaty nie ujęte w opłacie o przewóz, to obciążają one kupującego; sprzedający wykonuje obowiązek dostawy, gdy przekazuje towar przewoźnikowi (jeśli jest ich kilku to domyślnie pierwszemu, pod warunkiem, że umowa nie stanowi inaczej), a nie, gdy dociera on do miejsca przeznaczenia; odprawa celna eksportowa jest po stronie sprzedającego, a importowa kupującego.
CIP (insert named place of destination) Incoterms®2020
CIP (wstawić nazwę miejsca przeznaczenia) Incoterms®2020
CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO [Przewóz i ubezpieczenie opłacone do] – zakres obowiązków sprzedającego, jak w formule CPT poszerzony o zawarcie umowy ubezpieczenia na dobro kupującego i pokrycie jej kosztu.
DAP (insert named place of destination) Incoterms®2020
DAT (wstawić nazwę miejsca przeznaczenia) Incoterms®2020
DELIVERED AT PLACE [Dostarczone do miejsca] – sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego, gdy towary są podstawione do jego dyspozycji i gotowe do rozładunku na środkach transportu w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca; na sprzedającym spoczywa obowiązek odprawy celnej eksportowej i tranzytowej, jeśli miejsce przeznaczenia jest poza krajem nadania; formalności celne importowe załatwia kupujący, ponosząc ich koszt wraz z cłem, podatkiem i innymi opłatami związanymi z importem.
DPU (insert named place of destination) Incoterms®2020
DPU (wstawić nazwę miejsca przeznaczenia) Incoterms®2020
DELIVERED AT PLACE UNLOADED [Dostarczony do miejsca wyładowane] – sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego, kiedy towary po wyładowaniu z przybywających środków transportu są pozostawione do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca; za odprawę celną eksportową oraz tranzytową przez kraje poprzedzające kraj dostawy odpowiada sprzedający; odprawa celna importowa z cłem, podatkami i innymi kosztami towarzyszącymi w ciężar kupującego.
DDP (insert named place of destination) Incoterms®2020
DDP (wstawić nazwę miejsca przeznaczenia) Incoterms®2020
DELIVERED DUTY PAID [Dostarczone, cło opłacone] – sprzedający dostarcza towar do uzgodnionego miejsca przeznaczenia; na sprzedającym ciąży obowiązek dokonania zarówno odprawy celnej eksportowej, jak i importowej z zapłatą wszelkich importowych należności celnych włącznie z uzyskaniem wszelkich licencji i urzędowych upoważnień; kupujący ponosi koszt wyładunku towaru w miejscu przeznaczenia; ryzyko przechodzi z kupującego na sprzedającego w miejscu przeznaczenia.
Reguły dla Transportu Morskiego i Wodnego Śródlądowego
FAS (insert named port of shipment) Incoterms®2020
FAS (wstawić nazwę portu załadunku) Incoterms®2020
FREE ALONGSIDE SHIP [Dostarczony wzdłuż burty statku] – sprzedający dostarcza towar wzdłuż burty statku (np. na nabrzeżu lub barce) w oznaczonym porcie załadunku i do tego miejsca ponosi ryzyko, jego obowiązkiem jest odprawa celna eksportowa; kupujący na swój koszt zawiera umowę o przewóz towaru morzem, powiadamiając sprzedającego o nazwie statku, punkcie załadunku i terminie dostawy do portu; odprawa celna importowa jest po stronie kupującego; ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi ze sprzedającego na kupującego wzdłuż burty statku.
FOB (insert named port of shipment) Incoterms®2020
FOB (wstawić wymieniony z nazwy port załadunku) Incoterms®2020
FREE ON BOARD [Dostarczony na statek] – sprzedający dostarcza towar na statek w oznaczonym porcie załadunku i do tego miejsca ponosi ryzyko, jego obowiązkiem jest odprawa celna eksportowa; kupujący na swój koszt zawiera umowę o przewóz towaru morzem, powiadamiając sprzedającego o nazwie statku, punkcie załadunku i terminie dostawy do portu; odprawa celna importowa jest po stronie kupującego.
CFR (insert named port of destination) Incoterms®2020
CFR (wstawić nazwę portu przeznaczenia) Incoterms®2020
COST AND FREIGHT [Koszt i fracht] – sprzedający dostarcza towar na statek w porcie załadunku, na swój koszt zawiera umowę przewozu do określonego portu przeznaczenia i dokonuje odprawy celnej eksportowej; ryzyko uszkodzenia, czy utraty ładunku przechodzi ze sprzedającego na kupującego po załadowaniu towaru na statek; kupujący ponosi koszty wyładunku w porcie przeznaczenia i odprawy celnej importowej; ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi ze sprzedającego na kupujące na pokładzie statku.
CIF (insert named port of destination) Incoterms®2020
CIF (wstawić nazwę portu przeznaczenia) Incoterms®2020
COST, INSURANCE AND FREIGHT [Koszt, ubezpieczenie i fracht] – sprzedający dostarcza towar na statek w porcie załadunku, na swój koszt zawiera umowę przewozu do określonego portu przeznaczenia i dokonuje odprawy celnej eksportowej; sprzedający wykupuje polisę ubezpieczeniową na dobro kupującego i ma obowiązek przekazania mu dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia; polisa powinna zabezpieczać ochronę ubezpieczeniową wg Klauzuli (C) Instytutowych Klauzul Ładunkowych (LMA/IUA); ubezpieczenie min. 110% wartości umowy wyrażone w jej walucie; ryzyko uszkodzenia, czy utraty ładunku przechodzi ze sprzedającego na kupującego po załadowaniu towaru na statek; kupujący ponosi koszty wyładunku w porcie przeznaczenia i odprawy celnej importowej.
Schematyczny podział kosztów pomiędzy sprzedającym (S) i kupującym (K) dla formuł INCOTERMS®2020 przedstawia się następująco:
Koszty | EXW | FCA | CPT | CIP | DAP | DPU | DDP | FAS | FOB | CFR | CIF |
Opakowanie | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Kontrola towaru | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Załadunek u sprzedającego | K | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Dowóz do terminalu/portu | K | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Licencja eksportowa | K | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Odprawa celna eksportowa | K | S | S | S | S | S | S | S | S | S | S |
Przewóz na głównym odcinku | K | K | S | S | S | S | S | K | K | S | S |
Licencja importowa | K | K | K | K | K | K | S | K | K | K | K |
Odprawa celna importowa | K | K | K | K | K | K | S | K | K | K | K |
Dowóz do zakładu kupującego | K | K | S | S | K | S | S | K | K | K | K |
Wyładunek u kupującego | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K |
Obowiązek ubezpieczenia | – | – | – | S | – | – | – | – | – | – | S |
Słowo schematyczny ma swoje uzasadnienie, bo ani powyższa tabelka, ani poniższy rysunek nie uwzględniają niuansów np. formuły FCA, gdzie ładunek może być przekazywany w magazynie sprzedającego, lub dowożony przezeń na uzgodniony terminal, czy też dowozu do miejsca przeznaczenia w formułach CPT, CIP, DAP i DDP itp. Prezentacje te mają jedynie poglądowy charakter.
UbezpieczenieObowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia jego kosztu występuje jedynie w formułach CIP i CIF (litera I oznacza tu insurance – ubezpieczenie). Sprzedający jest ubezpieczającym i ponosi koszt ubezpieczenia, a kupujący jest ubezpieczonym. Umowa powinna być zawarta z ubezpieczycielem o dobrej reputacji, na kwotę min 110% ceny umowy w jej walucie i minimalnego pokrycia wg Klauzuli „C” Instytutowych Klauzul Ładunkowych (LMA/IUA) dla reguły CIF i wg Klauzuli (A) dla reguły CIP. Na żądanie i koszt kupującego, sprzedający winien doubezpieczyć ładunek.
Odprawa celna
Obowiązek dokonania odprawy celnej obejmuje wszelkie czynności przewidziane przepisami celnymi, w tym przedstawienie określonych informacji i dokumentów, towaru do rewizji celnej oraz poniesie jej kosztu, cła i podatków oraz innych związanych z nią opłat. Zasadniczo obowiązek odprawy celnej spoczywa na stronie mającej siedzibę w kraju odprawy. Jedynymi wyjątkami od tej reguły są formuły EXW i DDP. W przypadku tranzytu decydującym jest miejsce dostawy.
Incoterms jako formuła ceny
Reguły Incoterms są formułami ceny z racji zróżnicowanego zakresu przejmowanych przez strony umowy kosztów i ryzyk. Mówi się zatem nie tylko o sprzedaży np. na warunkach CIF, ale i ocenie CIF. Zasadniczo cena wzrasta wg uszeregowania grupy 7 formuł ogólnogałęziowych i grupy 4 formuł morskich. Odstępstwa od tej reguły są zazwyczaj wynikiem negocjacji handlowych uwzględniających specyficzne potrzeby stron kontraktu.
Gestia transportowa
Gestia transportowa zastrzegająca prawo i obowiązek zorganizowania transportu w jego zasadniczej części (np. morskiego) dzieli reguły Incoterms na dwie grupy:
- EXW, FCA, FAS, FOB – gestia transportowa kupującego;
- CPT, CIP, CFR, CIF, DAT, DAP, DDP – gestia transportowa sprzedającego.
Czarter
W praktyce spedycji portowo-morskiej najczęściej zawierane są umowy czarterowe na podróż. W przypadku formuł FCA i FOB czarter jest po stronie kupującego, a w formułach CFR i CIF sprzedającego. Żeglugowcy używają następujących skrótów określających zakres stawki frachtowej, którą należy powiązać z odpowiednią formułą Incoterms:
- LILO – liner in/liner out – stawka frachtowa zawiera za i wyładunek, tzw. pełne warunki liniowe;
- LIFO – liner in/free out – stawka frachtowa zawiera koszty załadunku;
- FILO – free in/liner out – stawka frachtowa zawiera koszty wyładunku;
FIFO – free in/free out – stawka frachtowa nie zawiera ani załadunku, ani wyładunku, tzw. czysty fracht.
Komentarz do INCOTERMS®2020 dopuszcza stosowanie wariantów reguł, niemniej zaleca ostrożność. Odmiany reguł transportowych mają zastosowanie, kiedy ich warunki nie uwzględniają dostatecznie specyfiki branży, zwyczajów i przepisów portowych, żeglugowych, czy celnych. Regułę dopasowuje się do potrzeb, zwiększając obowiązki sprzedającego o określone czynności. Najczęściej w przypadku EXW dotyczą one załadunku na samochód lub odprawy celnej, a CIF/CIP dodatkowego ubezpieczenia. Dla jasności i jednoznaczności, sugeruje się umieszczanie dodatkowych określeń po przywołaniu INCOTERMS, np. EXW Kraków INCOTERMS®2020 loaded.Dla przykładu kilka odmian formuł transportowych:
- EXW loaded – sprzedający przekazuje towar kupującemu przez załadowanie go na samochód w umówionym miejscu;
- EXW cleared – wg formuły EXW na kupującym spoczywa obowiązek odprawy eksportowej; określenie cleared przenosi ten obowiązek na sprzedającego, bo niejednokrotnie kupujący może mieć praktyczne lub formalne trudności z odprawą eksportową w kraju sprzedającego;
- FOB stowed – definicja dostawy najstarszej reguły transportowej FOB nie jest zbyt dokładna, mówiąc m.in. o dostarczeniu ładunku na statek w sposób zwyczajowy dla tego portu, szczególnie po odstąpieniu od stosowania pojęcia linii nadburcia; określenie stowed lub częściej stowed l/s/d oznacza obowiązek sprzedającego pokrycia w porcie załadunku wszystkich kosztów portowych po zabezpieczenie i zamocowanie towaru w ładowni statku i/lub na jego pokładzie na czas podróży morskiej; formuła ta ma najczęściej zastosowanie, kiedy kupujący frachtuje statek na warunkach free in, gdzie stawka frachtowa nie zawiera tego typu opłat.
- CFR/CIF landed – sprzedający w odróżnieniu od formuł CFR i CIF ponosi koszty wyładunku towaru ze statku w porcie przeznaczenia, bezpośrednio je tam opłacając lub przez zawarcie ich w stawce frachtowej.
OGÓLNE POLSKIE WARUNKI SPEDYCYJNE 2022 Opracowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistykiz siedzibą w Gdyni POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1. 1. […]