Transport kolejowy ze względu na ekologię i atrakcyjność cenową zyskuje na popularności. Rozpoczęta przez Chiny inicjatywa Nowego Jedwabnego Szlaku ma na celu zintegrowanie sieci kolejowych, logistycznych i handlowych w ponad 60 krajach. Czym jest Nowy Jedwabny Szlak i jakie ma on znaczenie dla polskiej gospodarki? Dowiedz się z poniższego artykułu!

trasa Nowego Jedwabnego Szlaku kolejowego

Czym jest Nowy Jedwabny Szlak?

Nowy Jedwabny Szlak to długoterminowy projekt, który ma na celu odtworzenie starożytnego szlaku handlowego, łączącego Wschód z Zachodem. Inicjatywa ta, oficjalnie nazwana „One Belt, One Road” (OBOR) lub „Belt and Road Initiative” (BRI), została zaprezentowana przez chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w 2013 roku. Projekt ten ma na celu rozwinięcie infrastruktury transportowej, aby ułatwić wymianę handlową między krajami Azji, Europy i Afryki.

Historia powstania Nowego Jedwabnego Szlaku

Jedwabny Szlak to drogi, które łączyły Europę z Indiami, Persją i Chinami. Szlak ten służył handlowi do XVII wieku, kiedy to stracił na znaczeniu po odkryciu drogi morskiej do Chin. Do pomysłu połączenia lądowego z Dalekim Wschodem wrócili Rosjanie, budując na przełomie XIX i XX wieku linię kolejową łączącą Moskwę z Władywostokiem, nazywaną Koleją Transsyberyjską. W drugiej połowie XX wieku na szlaku tym pojawiły się kontenery, które przeładowywano w Małaszewiczach ze względu na różne szerokości torów.

W 2013 roku Chiny przystąpiły do realizacji strategicznego projektu polityczno-ekonomicznego w celu reaktywacji Jedwabnego Szlaku. Kluczowy korytarz, łączący Chiny z Europą Zachodnią, wiedzie przez Rosję, Białoruś i Polskę. Małaszewicze na granicy polsko-białoruskiej są miejscem, w którym pociągi wjeżdżają na teren Uni Europejskiej. Odbywa się tam graniczna kontrola celna, a także fitosanitarna i weterynaryjna.

Jak przebiega trasa Nowego Jedwabnego Szlaku?

Projekt „New Silk Road” obejmuje zarówno lądowe, jak i morskie szlaki transportowe. Istnieją dwa główne korytarze.

  1. Silk Road Economic Belt – Lądowy Jedwabny Szlak – transport odbywa się z różnych miejsc w Chinach. Trasa lądowa prowadzi przez kraje Azji Południowej, Zachodniej i Środkowej przez Iran, Turcję, Pakistan i zachodnią Rosję aż do Europy.
  2. Maritime Silk Route – Morski Jedwabny Szlak – obejmuje trasy morskie, które rozpoczynają się w chińskich portach, prowadzą przez Ocean Indyjski, Morze Czerwone, a następnie przez Kanał Sueski do Europy i Afryki.

W Polsce Nowym Jedwabnym Szlakiem nazywana powszechnie jest kolejowa trasa łączącą Chiny z Unią Europejską, czyli Lądowy Jedwabny Szlak.

Jakie kraje łączy Nowy Jedwabny Szlak?

Nowy Jedwabny Szlak łączy wiele krajów na trzech kontynentach. Kluczowe państwa zaangażowane w ten projekt to:

  • Chiny – inicjator projektu i główny inwestor,
  • Kazachstan – ważny węzeł na szlaku lądowym,
  • Rosja – kluczowy partner w Europie Wschodniej,
  • Polska – strategiczny punkt wejścia do Unii Europejskiej,
  • Niemcy – jeden z końcowych punktów lądowego szlaku.

Nowy Jedwabny Szlak – zagrożenia i szanse

Projekt Nowego Jedwabnego Szlaku niesie ze sobą zarówno ogromne szanse, jak i pewne zagrożenia.

Szanse

  • Rozwój infrastruktury – budowa nowych dróg, linii kolejowych, portów i lotnisk.
  • Rozwój handlu – ułatwienie wymiany towarów między Azją a Europą.
  • Współpraca międzynarodowa – zacieśnienie więzi gospodarczych i politycznych między krajami.

Zagrożenia

  • Zależność od Chin – wzrost wpływów Chin w krajach uczestniczących może prowadzić do ich większej zależności politycznej i gospodarczej.

Transformacja szlaków handlowych do wymogów Nowego Jedwabnego Szlaku

Transformacja szlaków handlowych polega na usprawnieniu istniejących połączeń oraz tworzeniu nowych, które są dostosowane do wymogów Nowego Jedwabnego Szlaku. Taka transformacja ma bezpośredni wpływ na handel międzynarodowy, umożliwiając szybszy i bardziej efektywny transport towarów między krajami.

Wymiana handlowa Nowym Jedwabnym Szlakiem między Chinami a Unią Europejską

Od momentu uruchomienia projektu Nowego Jedwabnego Szlaku w 2013 roku, wymiana handlowa między Chinami a Unią Europejską znacząco wzrosła. Transport kolejowy, będący jednym z kluczowych elementów tej inicjatywy, stał się popularnym wyborem dla wielu przedsiębiorstw, które poszukują szybkich i efektywnych kosztowo rozwiązań logistycznych.

W 2014 roku wartość towarów przewożonych koleją między Chinami a Europą wynosiła około 1 miliarda dolarów. W kolejnych latach liczby te systematycznie rosły. W 2018 roku wartość ta osiągnęła już 16 miliardów dolarów, a liczba pociągów kursujących między tymi regionami wzrosła z 300 rocznie w 2014 roku do ponad 6300 w 2018 roku.

W 2020 roku, mimo globalnych zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19, wymiana handlowa kolejowym szlakiem nadal rosła, osiągając wartość ponad 50 miliardów dolarów. Od maja tego roku miesięczna liczba przewozów towarowych koleją między Chinami a Europą nieustannie przekracza 1 000. Wartość towarów przewożonych tą usługą w 2023 roku osiągnęła 56,7 miliardów dolarów, podkreślając jej rosnące znaczenie w handlu międzynarodowym.

Nowy Jedwabny Szlak – znaczenie dla polskiej gospodarki

Nowy Jedwabny Szlak ma istotne znaczenie dla polskiej gospodarki. Polska jest kluczowym węzłem na szlaku lądowym, co stwarza wiele możliwości gospodarczych.

Zalety transportu kolejowego z Chin

Transport kolejowy z Chin do Europy, w tym do Polski, ma wiele zalet. Są to m.in.:

Polski importer czy eksporter, prowadzący wymianę handlową z Chinami, ma do wyboru dostawę morską, lotniczą oraz kolejową właśnie Nowym Jedwabnym Szlakiem kolejowym. Spedytorzy świadczący tego typu usługę organizują przewóz kontenerów z ładunkami z Chin bezpośrednio koleją szerokotorową do Małaszewicz. Dalszą drogę do terminali kontenerowych np. w Łodzi czy Duisburgu kontenery te mogą pokonać koleją o standardowej szerokości toru lub transportem drogowym na naczepie podkontenerowej do odbiorcy lub magazynu spedycyjnego zlokalizowanego zazwyczaj w centrum kraju – okolicach Warszawy lub Łodzi.

Do magazynów spedycyjnych trafiają najczęściej tzw. kontenery drobnicowe – takie, które zawierają różne ładunki do różnych odbiorców. Po dokonaniu odprawy celnej oraz – jeśli zachodzi konieczność – także fitosanitarnej lub weterynaryjnej, importer może odebrać towar z magazynu spedycyjnego we własnym zakresie lub zlecić jego dostawę na wskazane miejsce. Podobne czynności tylko odwrotne mają miejsce w przypadku eksportu.

Podsumowując, Nowy Jedwabny Szlak kolejowy to ambitny projekt mający na celu zrewolucjonizowanie handlu międzynarodowego poprzez modernizację i rozwój infrastruktury transportowej. Jego realizacja niesie ze sobą wiele korzyści i stanowi istotny czynnik w zapewnieniu ciągłości łańcucha dostaw. Transport Nowym Jedwabnym Szlakiem niesie za sobą również pewne ryzyko i aby go uniknąć, należy wybrać doświadczonego partnera logistycznego.

Terramar świadczy usługi spedycyjne na Nowym Jedwabnym Szlaku od uruchomienia stałych transportów – od końca minionej dekady. Współpracuje z liderami tego rynku, kontenery rozładowujemy, składujemy przesyłki i je wydajemy, wykorzystując nasz magazyn w Pruszkowie. Magazyn ten wyposażony jest w liczne rampy i niezbędny sprzęt przeładunkowy, co zapewnia płynną obsługę. Magazyn świadczy również usługi składu celnego i magazynu czasowego składowania. Za spedycję i odprawy celne odpowiada doświadczona i zaangażowana załoga.