Co oznaczają w transporcie jednostki TEU i FEU?
Jednostki TEU i FEU służą do określania pojemności kontenerów oraz ładowności statków. Ich zastosowanie jest konieczne do optymalnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. TEU – co to znaczy? Znaczenie tego pojęcia jest dość proste, podobnie jest też z FEU. Zrozumienie powyższych terminów jest ważne dla wszystkich osób, które chcą efektywnie planować transport swoich towarów. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie są jednostki TEU i FEU, jak się je liczy, jakie są między nimi różnice oraz w jaki sposób wpływają na globalny transport morski.
Jednostka TEU – co to znaczy?
Jedną z najczęściej używanych jednostek w transporcie morskim jest TEU. Co to właściwie oznacza? Dokładne tłumaczenie skrótu TEU to twenty-foot equivalent unit i w uproszczeniu jest to kontener o długości 20 stóp. Jednostka ta jest określana liczbowo np. 1 TEU. Ile to kontenerów? Odpowiedź jest prosta: 1 TEU to 1 kontener morski 20-stopowy – a w języku branżowym stosuje się określenie „jedna dwudziestka”.
TEU – jednostka miary stosowana w transporcie kontenerowym – używana jest zarówno do określenia pojemności kontenerów jak i zdolności przewozowej statków. Kontener 20’ jest jednym z najczęściej wykorzystywanych kontenerów na świecie, idealnym do przewozu różnego rodzaju ładunków. Można załadować do niego towary o maksymalnej wadze do 28 ton i o maksymalnej pojemności do 33 CBM (cubic metres, czyli m³).
Warto zaznaczyć, że TEU jest jednostką miary pojemności, a nie konkretnego kontenera. Oznacza to, że statek o pojemności 10 000 TEU może teoretycznie przewozić 10 000 kontenerów 20-stopowych, ale w rzeczywistości często przewozi kombinację kontenerów 20 i 40-stopowych.
Przykład zastosowania TEU
Przykładem użycia jednostki TEU może być transport elektroniki z Chin do Europy. Fabryka w Shenzhen planuje eksport 500 palet z laptopami. Ponieważ do kontenera TEU mieści się około 11 europalet, konieczne jest użycie około 46 kontenerów TEU, aby przewieźć cały ładunek.
Co to jest FEU?
FEU (Forty-foot Equivalent Unit) to jednostka odpowiadająca kontenerowi o długości 40 stóp. Można załadować do niego towary o maksymalnej wadze do 26 ton i o maksymalnej pojemności do 67 CBM (cubic metres, czyli m³). Kontenery 40’ wybieramy więc zwykle dla towarów lekkich, ale zajmujących dużo miejsca – np. zabawki, „małe” AGD lub odzież.
Przykład zastosowania FEU
Firma odzieżowa w Bangladeszu wysyła miesięcznie tysiące sztuk odzieży do magazynu w Europie. Ze względu na dużą objętość towaru, ale jego stosunkowo niską wagę decydują się na wykorzystanie kontenerów FEU. Dzięki temu minimalizują koszty, ponieważ mogą zapakować więcej towaru do jednej jednostki transportowej, czyli kontenera 40 stopowego.
Jak liczyć TEU i FEU oraz większe jednostki?
Transport morski to rodzaj przewozu towarów, w którym najczęściej stosuje się jednostki miary, jakimi są TEU i FEU.
Większe kontenery i ich przeliczniki TEU
- 40’HC (High Cube) = 2 TEU
- 45’HC = 2,25 TEU
- 48’HC = 2,4 TEU
- 53’HC = 2,65 TEU
Jednostka TEU a FEU – różnice
Podstawową różnicą między TEU a FEU jest długość i pojemność kontenera – FEU ma dwa razy większą pojemność niż TEU. W praktyce jednak wybór między kontenerem 20’ a 40’ zależy od kilku kluczowych czynników takich jak:
- ilość i objętość przewożonego towaru – większe i lekkie ładunki korzystniej jest załadować do FEU,
- dopuszczalna waga – do kontenera 20’ można załadować o towar o większej wadze niż do kontenera 40’,
- koszty transportu – często przewóz jednego kontenera FEU jest tańszy niż dwóch TEU,
- dostępność kontenerów – w niektórych portach łatwiej znaleźć kontenery 20’, ponieważ są powszechniej używane.
Wady i zalety jednostek TEU i FEU
Wyżej wyjaśniliśmy, co to jest FEU i TEU oraz główne różnice między tymi dwoma miarami, a teraz wskażemy ich wady i zalety.
Zalety TEU
- Większa elastyczność – 20’ są lepszym wyborem dla mniejszych oraz dla cięższych przesyłek, które nie wymagają dużej przestrzeni ładunkowej w transporcie kontenerowym.
- Łatwiejsza obsługa i transport śródlądowy – mniejsze kontenery mogą być łatwiej przewożone koleją lub ciężarówkami do miejsc docelowych, wymagają też mniejszej powierzchni do manewrowania.
Wady TEU
- Wyższy koszt transportu – koszt przewiezienia dwóch TEU jest zwykle wyższy niż jednego FEU.
- Większa liczba kontenerów do obsługi – większa liczba TEU w jednym transporcie oznacza więcej pracy przy załadunku, rozładunku i manipulacji.
Zalety FEU
- Optymalizacja kosztów – kontener 40’ to tańsza opcja dla transportu towarów lekkich o dużej objętości.
- Redukcja ilości operacji transportowych – mniejsza liczba kontenerów w procesie oznacza mniej pracy przy załadunku, rozładunku i manipulacji.
Wady FEU
- Trudniejsza manipulacja – wymaga większej przestrzeni do składowania i manewrowania.
- Niższa dopuszczalna waga towaru – do kontenera 40’ można załadować towar o niższej wadze niż do 20’.
- Mniejsza dostępność – może być trudniej dostępny w mniejszych portach.
Gdzie stosowane są jednostki TEU i FEU?
Warto podkreślić, że w praktyce stosowna jest w zasadzie tylko jednostka TEU. TEU jest powszechnie używane do określania pojemności statków kontenerowych. Statki klasyfikowane są według liczby TEU, które mogą przewozić – np. największe kontenerowce na świecie transportują ponad 24 000 TEU. Porty i terminale wykorzystują TEU do planowania przeładunków i zarządzania infrastrukturą. Liczba TEU, jaką może obsłużyć terminal, wpływa na jego przepustowość i efektywność operacyjną.
Ilość TEU przeładowanych w roku 2023 w największych portach w Polsce i na świecie
Polska:
- Port Gdańsk – terminal Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk): 2 047 112 TEU,
- Port Gdynia – terminale BCT i GCT – łącznie około 874.000 TEU.
Największe porty morskie na świecie:
- Port w Szanghaju (Chiny): ponad 49,1 mln TEU,
- Port w Singapurze: 39,01 mln TEU,
- Port w Busan (Korea Południowa): 22,75 mln TEU.
Wiesz już zatem, co to znaczy TEU i FEU. To podstawowe jednostka miary w transporcie kontenerowym, pozwalające określić zdolność przewozową statków i terminali. Logistyka morska to branża gdzie najczęściej stosuje się więc to pojęcie. Wybór między TEU a FEU zależy od wielu czynników, takich jak wielkość ładunku, koszty transportu i dostępność kontenerów.
Zrozumienie tych pojęć pomaga w lepszym planowaniu transportu i optymalizacji kosztów logistycznych. Jeśli planujesz wysyłkę kontenerową, warto dokładnie przeanalizować, który rodzaj kontenera najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić: nasza oferta
Transport drogowy w Unii Europejskiej odgrywa kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu wewnątrzwspólnotowego handlu i logistyki. Jednym z jego istotnych elementów […]

Transport kolejowy ze względu na ekologię i atrakcyjność cenową zyskuje na popularności. Rozpoczęta przez Chiny inicjatywa Nowego Jedwabnego Szlaku ma […]

Transport kontenerowy, zarówno morski, jak i lądowy, jest jednym z filarów branży logistycznej. Ten niezawodny sposób przewozu różnorodnych towarów łączy […]