Poradnik importera
Poradnik importera
Zanim towar trafi do Twojego magazynu, oto podstawowe informacje pozwalające optymalnie przeprowadzić import zakupionych przez Ciebie towarów.
Sposób transportu morskiego zależy od:
- wielkości przesyłki
-
- przesyłki drobnicowe
ładunki drobnicowe to takie, których wielkość i waga oscylują w granicach 0,5 – 5 ton i / lub 0,5 – 10 m3, do ich transportu wykorzystywane są kontenery zbiorcze, zawierające kilka lub kilkanaście podobnych przesyłek dla różnych odbiorców, zmierzające do tego samego portu przeznaczenia,
-
- przesyłki pełno-kontenerowe
o ładunkach pełno-kontenerowych mówimy wtedy, gdy wypełniamy całość kontenera towarem tylko dla jednego odbiorcy. Na wybór kontenera ma wpływ: rodzaj zakupionego towaru, jego waga i kubatura. Informacje o rodzajach kontenerów dostępnych w transporcie morskim znajdują się na na naszej stronie internetowej,
- gestii transportowej
gestia transportowa to prawo jednej ze stron kontraktu (eksportera lub importera) do organizacji transportu towaru, wynika z niej podział kosztów, ryzyka i obowiązków pomiędzy stronami, do określenia gestii służą powszechnie stosowane formuły INCOTERMS®2020 INCOTERMS 2020
-
- przesyłki FOB
FOB (free on board) oznaczony port załadunku np. FOB Shanghai – gestię transportową posiada kupujący, który za pośrednictwem spedytora jest organizatorem przewozu morskiego, kupujący ponosi koszt transportu, ryzyko i sam decyduje czy ubezpiecza towar na czas transportu,
-
- na przesyłkę CIF
CIF (cost, insurance, freight) oznaczony port wyładunku np. CIF Gdynia – gestię transportową posiada sprzedający i on organizuje dostawę towaru do wskazanego portu wyładunku, ponosząc koszt transportu i ubezpieczenia, natomiast ryzyko ponosi kupujący.
SŁUŻYMY pomocą w:
- doradztwie przy wyborze sposobu i warunków dostawy,
- sprawdzeniu dokumentów handlowych,
- przygotowaniu oferty cenowej usługi,
- organizacji transportu morskiego ,
- organizacji przeładunku, składowania, transportu krajowego,
- reprezentacji przed Urzędem Celnym w Gdyni, Gdańsku, Pruszkowie i Gliwicach – jesteśmy licencjonowaną agencją celną, która oferuje odprawy celne.
Przebieg realizacji dostawy:
- Po uzgodnieniu z kontrahentem warunków dostawy, terminu gotowości towaru do wysyłki należy wybrać spedytora, który pomoże w organizacji transportu,
- Spedytorowi należy przekazać podstawowe informacje o towarze (rodzaj, waga, kubatura) oraz informacje teleadresowe o eksporterze towaru UWAGA: importer staje się dla spedytora zleceniodawcą,
- Spedytor składa u armatora tzw. booking – zgłasza do przewozu towar i tym samym uruchamia działania agenta armatora w porcie załadunku mające na celu kontakt z eksporterem oraz potwierdzenie uzgodnień między kontrahentami,
- Eksporter otrzymuje tzw. routing order potwierdzający organizację transportu przez wybranego armatora i jego agenta,
- Prawidłowym zakończeniem tego etapu jest załadunek towaru na statek,
- Towar płynie do portu przeznaczenia:
- ładunek drobnicowy ok. 5-6 tygodni,
- kontener ok. 4 tygodni.
Dalsze działania spedytora:
- monitorujemy przesyłkę,
- organizujemy ubezpieczenie ,
- “przejmujemy” towar w porcie wyładunku,
- organizujemy kontrole sanitarne towaru,
- zgłaszamy towar do odprawy celnej w wybranej procedurze,
- wykładamy zabezpieczenie majątkowe celem dokonania zapłaty należności celnych w imieniu importera (opcja dostępna przy spełnieniu przez importera określonych warunków),
- transportujemy towar z portu Gdynia lub Gdańsk wg wskazań zleceniodawcy,
- rozliczenie usługi następuje na podstawie faktury VAT, której wystawienie zamyka całość lub część procesu spedycyjnego.
Sprawdź również: Poradnik eksportera
Dokumentacja przewozowa w transporcie zawiera niezbędne informacje umożliwiające dostarczenie ładunku w miejsce docelowe. Jest ona niezbędna do prawidłowego zarządzania, sterowania […]
Transport ma kluczowe znaczenie dla gospodarki oraz komfortu naszego życia – umożliwia swobodne przemieszczanie ludzi czy towarów do każdego zakątka […]
Fracht morski to wyrażenie powszechnie stosowane do określenia czynności związanych z transportowaniem towarów drogą morską. Dotyczy ono zarówno opłat przewozowych, […]