Poradnik importera

Zanim towar trafi do Twojego magazynu, oto podstawowe informacje pozwalające optymalnie przeprowadzić  import zakupionych przez Ciebie towarów.

Sposób transportu morskiego zależy od:

  • wielkości przesyłki
    • przesyłki drobnicowe

ładunki drobnicowe to takie, których wielkość i waga oscylują w granicach 0,5 – 5 ton i / lub 0,5 – 10 m3, do ich transportu wykorzystywane są kontenery zbiorcze, zawierające kilka lub kilkanaście podobnych przesyłek dla różnych odbiorców, zmierzające do tego samego portu przeznaczenia,

    • przesyłki pełno-kontenerowe

o ładunkach pełno-kontenerowych mówimy wtedy, gdy wypełniamy całość kontenera towarem tylko dla jednego odbiorcy. Na wybór kontenera ma wpływ: rodzaj zakupionego towaru, jego waga i kubatura. Informacje o rodzajach kontenerów dostępnych w transporcie morskim znajdują się na na naszej stronie internetowej,

  • gestii transportowej

gestia transportowa to prawo jednej ze stron kontraktu (eksportera lub importera) do organizacji transportu towaru, wynika z niej podział kosztów, ryzyka i obowiązków pomiędzy stronami, do określenia gestii służą powszechnie stosowane formuły INCOTERMS®2020 INCOTERMS 2020

    • przesyłki FOB

FOB (free on board) oznaczony port załadunku np. FOB Shanghai – gestię transportową posiada kupujący, który za pośrednictwem spedytora jest organizatorem przewozu morskiego, kupujący ponosi koszt transportu, ryzyko i sam decyduje czy ubezpiecza towar na czas transportu,

    • na przesyłkę CIF

CIF (cost, insurance, freight) oznaczony port wyładunku np. CIF Gdynia – gestię transportową posiada sprzedający i on organizuje dostawę towaru do wskazanego portu wyładunku, ponosząc koszt transportu i ubezpieczenia, natomiast ryzyko ponosi kupujący.

SŁUŻYMY pomocą w:

  • doradztwie przy wyborze sposobu i warunków dostawy,
  • sprawdzeniu dokumentów handlowych,
  • przygotowaniu oferty cenowej usługi,
  • organizacji transportu morskiego ,
  • organizacji przeładunku, składowania, transportu krajowego,
  • reprezentacji przed Urzędem Celnym w Gdyni, Gdańsku, Pruszkowie i Gliwicach – jesteśmy licencjonowaną agencją celną, która oferuje odprawy celne.

Przebieg realizacji dostawy:

  1. Po uzgodnieniu z kontrahentem warunków dostawy, terminu gotowości towaru do wysyłki należy wybrać spedytora, który pomoże w organizacji transportu,
  2.  Spedytorowi należy przekazać podstawowe informacje o towarze (rodzaj, waga, kubatura) oraz informacje teleadresowe o eksporterze towaru UWAGA: importer staje się dla spedytora zleceniodawcą,
  3.  Spedytor składa u armatora tzw. booking – zgłasza do przewozu towar i tym samym uruchamia działania agenta armatora w porcie załadunku mające na celu kontakt z eksporterem oraz potwierdzenie uzgodnień między kontrahentami,
  4. Eksporter otrzymuje tzw. routing order potwierdzający organizację transportu przez wybranego armatora i jego agenta,
  5. Prawidłowym zakończeniem tego etapu jest załadunek towaru na statek,
  6. Towar płynie do portu przeznaczenia:
    • ładunek drobnicowy ok. 5-6 tygodni,
    • kontener ok. 4 tygodni.

Dalsze działania spedytora:

  • monitorujemy przesyłkę,
  • organizujemy ubezpieczenie ,
  • “przejmujemy” towar w porcie wyładunku,
  • organizujemy kontrole sanitarne towaru,
  • zgłaszamy towar do odprawy celnej w wybranej procedurze,
  • wykładamy zabezpieczenie majątkowe celem dokonania zapłaty należności celnych w imieniu importera (opcja dostępna przy spełnieniu przez importera określonych warunków),
  • transportujemy towar z portu Gdynia lub Gdańsk wg wskazań zleceniodawcy,
  • rozliczenie usługi następuje na podstawie faktury VAT, której wystawienie zamyka całość lub część procesu spedycyjnego.

Sprawdź również: Poradnik eksportera

Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić: nasza oferta

Masz pytanie? Skontaktuj się!

    Zapytaj nas bez żadnych zobowiązań.
    Odpowiemy pisemnie lub oddzwonimy jeśli wolisz kontakt telefoniczny.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.