Przewóz kabotażowy – co to jest i na czym polega? Podpowiadamy!
Transport drogowy w Unii Europejskiej odgrywa kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu wewnątrzwspólnotowego handlu i logistyki. Jednym z jego istotnych elementów jest samochodowy przewóz kabotażowy, czyli specyficzna forma transportu drogowego regulowana przepisami unijnymi. W artykule wyjaśniamy, co to jest kabotaż, jakie są jego zasady, czym różni się przewóz kabotażowy od kombinowanego oraz na co należy zwrócić uwagę przy jego realizacji.
Co to jest kabotaż?
Zastanawiasz się, co to jest przewóz kabotażowy? Kabotaż samochodowy to usługa transportu samochodowego, polegająca na przewozie towarów między różnymi lokalizacjami na terenie tego samego państwa przez przewoźnika z innego kraju. Działalność ta jest dopuszczalna tylko w określonych warunkach i ma charakter tymczasowy.
Kabotaż jest regulowany przez przepisy Unii Europejskiej, ma to na celu zachowanie równowagi między swobodą świadczenia usług a ochroną lokalnych rynków transportowych. Dla przewoźników jest to szansa na lepsze wykorzystanie floty, zwłaszcza podczas powrotów z zagranicznych tras, minimalizując przejazdy „na pusto”.
Definicja kabotażu
Kabotaż występuje, gdy przewoźnik międzynarodowy, po zakończeniu transportu międzynarodowego w danym kraju, wykonuje kolejne przewozy między miastami w tym samym państwie. Na przykład:
- polski przewoźnik dostarcza towar z Warszawy do Berlina (transport wewnątrzwspólnotowy), następnie realizuje przewóz towaru między Berlinem a Hamburgiem oraz Hamburgiem a Monachium (kabotaż).
Kabotaż umożliwia bardziej efektywne wykorzystanie pojazdów transportowych, zapobiegając tzw. pustym przebiegom, które generują straty finansowe i środowiskowe.
Jakie są zasady kabotażu?
Zasady kabotażu samochodowego w Unii Europejskiej zostały uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 oraz w zapisach tzw. Pakietu Mobilności. Mają one na celu zapewnienie uczciwej konkurencji oraz ochronę interesów lokalnych przewoźników. Wiesz już, co to jest kabotaż w transporcie, warto zatem poznać kilka jego ważnych zasad.
Liczba i czas przewozów kabotażowych
Przewoźnik ma prawo wykonać maksymalnie 3 przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni od rozładunku towaru międzynarodowego w danym kraju członkowskim. Wszystkie operacje kabotażowe muszą zostać zakończone w ciągu 7 dni kalendarzowych od pierwszego rozładunku w kraju przyjmującym. Czas liczy się od północy następnego dnia po rozładunku.
Wjazd pustym pojazdem
W przypadku, gdy pojazd wjeżdża na teren kraju bez ładunku, przewoźnik może wykonać tylko 1 przewóz kabotażowy w ciągu 3 dni od wjazdu.
Okres “cooling-off”
Po zakończeniu przewozów kabotażowych w danym kraju przewoźnik nie może realizować kolejnych operacji kabotażowych w tym samym kraju przez następne 4 dni kalendarzowe. Ten przepis, wprowadzony w ramach Pakietu Mobilności ma na celu ograniczenie nadmiernej eksploatacji rynku krajowego przez zagranicznych przewoźników.
Dokumentacja
Każda operacja kabotażowa musi być odpowiednio udokumentowana. Przewoźnik zobowiązany jest przedstawić:
- międzynarodowy list przewozowy CMR,
- listy przewozowe dla każdego przewozu kabotażowego,
- faktury za wykonane usługi.
Dokumentacja musi zawierać szczegółowe dane, takie jak nazwa przewoźnika, adresy odbiorców i nadawców, masa przewożonego towaru czy data i miejsce realizacji usługi.
Czym się różni przewóz kabotażowy a kombinowany?
Przewóz kabotażowy różni się znacząco od transportu kombinowanego, choć obie formy mają wspólny cel: poprawę efektywności logistyki. Czym jest transport kombinowany? Transport kombinowany to forma transportu intermodalnego, w której część przewozu odbywa się drogą, a pozostałe etapy – koleją lub statkiem. Kluczowe różnice między kabotażem a transportem kombinowanym to:
- transport kombinowany obejmuje różne środki transport w tym transport oceaniczny, podczas gdy kabotaż odbywa się w całości drogą lądową,
- w transporcie kombinowanym odcinek drogowy nie może przekraczać 150 km od terminala kolejowego lub morskiego,
- w przypadku transportu kombinowanego liczba przewozów lokalnych nie jest ograniczona tak jak w kabotażu.
Przewóz kabotażowy – przykłady
Aby lepiej zrozumieć specyfikę kabotażu, przedstawiamy kilka przykładów.
- Przykład z Niemiec: polski przewoźnik dostarcza towar z Polski do Berlina. Po rozładunku w Berlinie realizuje przewozy krajowe:
- Berlin → Hamburg,
- Hamburg → Monachium,
- Monachium → Frankfurt.
Wszystkie przewozy muszą zakończyć się w ciągu 7 dni od pierwszego rozładunku w Berlinie.
- Przykład z pustym wjazdem: pojazd wjeżdża z Czech do Niemiec bez ładunku. Przewoźnik może wykonać jeden przewóz kabotażowy w Niemczech np. Hamburg → Brema, w ciągu 3 dni od wjazdu.
- Przewozy z wieloma przesyłkami: w przypadku transportu z wieloma przesyłkami, każda operacja rozładunku jest traktowana jako oddzielny przewóz kabotażowy.
O czym warto pamiętać podczas przewozu kabotażowego?
Realizacja kabotażu wiąże się z przestrzeganiem licznych przepisów. Oto kluczowe kwestie, na które należy zwrócić uwagę:
- Dokładne przestrzeganie terminów:
- czas realizacji operacji kabotażowych oraz okres “cooling-off” są ściśle kontrolowane.
- Zgodność z lokalnymi przepisami:
- przewoźnicy muszą dostosować się do krajowych regulacji dotyczących m.in. masy pojazdów, norm emisji spalin czy podatków.
- Pakiet Mobilności:
- nowe przepisy wprowadziły wymóg zapewnienia kierowcom wynagrodzenia zgodnego z minimalnymi stawkami w kraju, w którym realizowany jest kabotaż.
- Kompletna dokumentacja:
- brak wymaganych dokumentów może skutkować wysokimi karami finansowymi.
Kabotaż a Pakiet Mobilności
Od 2022 roku zasady kabotażu zostały zaostrzone w ramach Pakietu Mobilności, co wpłynęło na działalność wielu przewoźników. Wprowadzone zmiany obejmują m.in.:
- obowiązkową przerwę “cooling-off” po zakończeniu przewozów kabotażowych,
- objęcie kabotażu zasadami delegowania pracowników, w tym obowiązkiem wypłaty lokalnego wynagrodzenia, oznacza to, że kierowcy np. z Polski powinni zarabiać tyle, co pracownik lokalny realizujący tę samą pracę, „zagraniczna” płaca minimalna obowiązuje już od pierwszego dnia pobytu w kraju do momentu wyjazdu z niego.
- nowe wymagania dotyczące dokumentacji i licencji dla pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony.
Przewóz kabotażowy, choć stanowi korzystne rozwiązanie dla przewoźników, wymaga dokładnego przestrzegania przepisów unijnych i lokalnych. Znajomość zasad kabotażu, odpowiednie dokumenty przewozowe oraz świadomość ograniczeń czasowych to klucz do uniknięcia sankcji i prowadzenia działalności w zgodzie z prawem. Kabotaż to narzędzie, które – odpowiednio stosowane – pozwala na optymalizację kosztów i efektywne wykorzystanie zasobów transportowych.
Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić: nasza ofertaDokumentacja przewozowa w transporcie zawiera niezbędne informacje umożliwiające dostarczenie ładunku w miejsce docelowe. Jest ona niezbędna do prawidłowego zarządzania, sterowania […]
Fracht morski to wyrażenie powszechnie stosowane do określenia czynności związanych z transportowaniem towarów drogą morską. Dotyczy ono zarówno opłat przewozowych, […]
Transport ma kluczowe znaczenie dla gospodarki oraz komfortu naszego życia – umożliwia swobodne przemieszczanie ludzi czy towarów do każdego zakątka […]